Pane, pane,
ještě košík,
ještě jeden košíček,
ten malovaný,
s uchem,
jsou tam mé…
(šeptá mu do ucha co)
a mé…
(šeptá mu do ucha co)
a mé…
(šeptá mu do ucha co)
Pane!
/ Vítězslav Nezval, Manon Lescaut
Kateřina Černá (1937 v Praze) vystudovala ateliér Karla Součka na AVU. Její obrazy, loutky a
knihy si ale nesou od počátků jemný, ženský rukopis, který se v ničem nepodobá tvorbě
jejích spolužáků a pedagogů.
Bylo by možné přiřadit ji k naivistům. Přesné označení to ale není. Je prostě Kateřinou
Černou. Prostořekou a vtipnou, bezelstnou dívkou ze stran knížek. A je to záměr, stylizace,
která je Kateřině vlastní, lyrický svět - milý a ženský, který stvořila a kam nás zve. Pokojík pro
panenky - který se před okolím nezavírá a kde radosti a starosti mají spíš symbolické místo,
drobnosti a banality nacházejí půvab a hlavně - kde vždycky všechno dobře dopadne.
Pokud bych hledala pro její tvorbu paralely, vidím je v lidovém umění. Však také Černá jako
dívka jezdívala do Slovenské Heľpy, okouzlena kroji a lidovými zvyky. Viděla bych je ale také
v poetismu, zvlášť při práci s koláží a v začlenění typografie od celku obrazu. Mohla bych
poukázat na Henriho Rousseau, ale například také na Picassa - jehož citlivost a barvy v její
tvorbě nacházím. A nakonec by to byl i svět dětí, které Černá po mnoho let učila v lidové
škole umění - a s nimiž se stále znovu učila dívat na svět okolo sebe zpříma a objevovat jej
skrze dotyk štětce, v křehkých kolážích a asamblážích.
První knížky Kateřiny Černé vznikají na počátku šedesátých let a plynule navazují na
předchozí tvorbu malířky a loutkářky. …mají podobu lidového čtení, stylizují se do špatné
literatury, čerpají z banality a k banalitě se také zdánlivě obracejí… /Josef Kroutvor, Knížky a
obrazy Kateřiny Černé, Typografia/. Jde zprvu jen o drobné sešitky, ručně vázané a psané i
kreslené redisperem. Teprve později vznikají knížky větší, čím dál častěji tištěné technikami
leptu či linorytu a ručně kolorované.
Rukopis je pro ně ovšem zcela charakteristický. Pouze zřídka používá Kateřina Černá psací
stroj. A tak, podobně jako Andy Warhol zacházel v dětských knihách s rukopisem své matky,
je i u ní právě ozdobný rukopis součástí koncepce. Nejde již zdaleka jen o významy slov, ale
také o jejich místo v celku obrázku - a celku autorské knihy, v níž řádky plují, slova si hrají a
tančí v prostoru stránek na melodii drobných příběhů.
…Kateřina Černá totiž miluje psané slovo, zejména ručně psané slovo. Svědčí o tom jak četné
deníčky, tak stovky či tisíce napsaných dopisů či pohlednic, ale především i celá řada
autorských sešitků či knížeček, zprvu psaných a kreslených perem a tuší v jednom exempláři,
a někdy autorkou vydaných jako soukromý tisk... / Naďa Řeháková, z monografie Kateřina
Černá
Do květnové Poličky Archivu výtvarného umění se kompletní knižní tvorba Kateřiny Černé
ani zdaleka nevejde. Vybrali jsme tedy jen pár ukázek. Tituly Zcela soukromá vzpomínka na
dobu před dvaceti lety, Politicko-erotické sny čtenářky Lidových novin nebo GOYA, loutková
feministická a vlastenecká fraška o hledání přímého důkazu pro zjištění genetického kódu a
jeho šťastném nalezení vám tedy pro začátek budou muset stačit.
Anna Pleštilová