Olomoucký okruh je první z dvojice výstav, jimiž Archiv výtvarného umění mapuje
neoficiální a polooficiální výtvarné dění v Olomouci v 70. a 80. letech.
Olomouc je názorným příkladem různorodého a jednoznačně nezhodnotitelného
regionálního kulturního života za normalizace; i zde, jako leckde mimo hlavní centrum,
se občas uplatnila výhoda slabší mocenské kontroly. Současně se jedná o město s dlouhou
kulturní tradicí, zavazující a leckdy svazující svou konzervativní atmosférou, progresivní
prvek sem pak vnášeli studenti a absolventi zdejší katedry výtvarné teorie a výchovy
Filozofické fakulty Univerzity Palackého.
Přítomná výstava se věnuje Galerii v podloubí a výstavní činnosti Divadla hudby,
významným ohniskům polooficiálního výtvarného života, jakkoli měly obě instituce ryze
oficiálního zřizovatele. Divadlo hudby často umožňovalo prezentaci již dříve etablovaným
tvůrcům, kteří však v panujících politických poměrech byli bez šance na pražskou výstavu
(Jiří John, Eva Kmentová, Dalibor Chatrný, Jiří Načeradský, Miloš Šejn), na začínající
umělce, jimž často uspořádala vůbec první výstavu, se zaměřovala Galerie v podloubí
– vystavovali zde např. Otto Placht, Stanislav Judl, Jasan Zoubek, Pavel Humhal, Jan
Merta, Václav Stratil. Obě instituce měly také významnou linii fotografických výstav –
Vladimír Birgus, Jindřich Štreit, Dana Kyndrová, Viktor Kolář, Jiří Šigut ad. (GVP), Vilém
Reichmann, Miroslav Hák, Miloš Koreček, Bohdan Holomíček, Štěpán Grygar ad. (DH).
Souvislá dokumentace (např. kompletní řada katalogových plakátů v mimořádné
grafické úpravě Oldřicha Šembery, dobové fotografie), kterou výstava představí, umožní
nejen detailní vhled do olomoucké výstavní dramaturgie, ale i živou představu úsilí, snah,
reálných možností i vítězství v kulturním životě tohoto nesnadného období.